Biography PL

Joanna Klisowska – Sopran koloraturowy

Artystka urodziła się we Wrocławiu i tu podjęła edukację muzyczną jako skrzypaczka a potem studia wokalne w Akademii Muzycznej w klasie Prof. B. E. Werner. Joanna Klisowska ukończyła następnie kurs śpiewu barokowego pod kierunkiem C. Ansermet (Mediolan) oraz dwuletnie studia podyplomowe z wyróżnieniem w Musikhochschule Trossingen na wydziale muzyki dawnej w kształcąc się pod kierunkiem Ch. Hilza i M. K. Kiehr. Sopranistka pracowała również pod kierunkiem znanej polskiej śpiewaczki Jolanty Żmurko, a także uczestniczyła w licznych kursach wykonawstwa muzyki baroku prowadzonych przez m.in: G. Banditelli, P.Kooija, B. Schlick, J.Christensena, K. Widmera,  S. Prine, L. Brunmayr-Tutz i innych. Joanna Klisowska specjalizuje się w wykonawstwie muzyki Baroku i Klasycyzmu. W kręgu jej zainteresowań znajduje się również muzyka francuska końca XIX wieku, pieśń oraz muzyka współczesna. Artystka prowadzi ożywioną działalność koncertową współpracując m.in z C. Astronio, G. Capuano, M. Creedem, P. Heras- Casado, B. Kuijkenem, L. Ghielmim, V.Luksem,  P. Nemethem, P. Neumannem, M. Schuldt-Jensenem, M. Toporowskim, Ch. Toetem, R. Vettorim oraz z zespołami: Accademia della Arcadia, Artsemble, Bozen Baroque Ensemble, Il Canto di Orfeo (IT), Collegium 1704 (CZE), Divina Armonia (IT), Immortal Bach Ensemble (DE), SWR Stuttgart Vocal Ensemble ( DE), Mitteleuropea Orchestra Barocca (IT), La Barocca (IT).Sopranistka występowała m.in. na festiwalach takich jak: Lucerne Festival, Utrecht Early Music Festival, Festival Ambronay, Rheingau Musik Festival, Wratislavia Cantans, Settimane Barocche Musica e Poesia a S. Maurizio, Festival Hendlowski, Festival Internazionale di Danza e di Musica Antica, Festival Brežice, Festival di Musica Barocca di Rovigno, Festival Mozart, Settembre in Musica, Musica Antiqua, Forum Musicum, Maj z Muzyką Dawną, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej, Musica Elettronica Nuova i inne. Pracowała z reżyserami takimi jak Simon McBurney i Philipp Harnoncourt.

Koncertuje w całej Europie. Prowadzi również działalność pedagogiczną i kursy mistrzowskie.

W jej dorobku płytowym znajduje się Oratorium Musicum „Der Mensch ein Gottesmörder” L. Mozarta pod kierunkiem Claudio Astronio nagrane dla Amadeus (Włochy) z Bolzano Baroque Ensemble (2007),  motety F. A. Bonportiego dla austriackiej ORF (Alte Musik) z zespołem Ricreation d’Arcadia i Takashim Watanabe (2008), Responsoria J. D. Zelenki z Collegium 1704 i Vaclavem Luksem (Akccent 2012),  krążek prezentujący utwory sakralne Henry’ego Purcella na sopran i bas z udziałem Petera Kooija – Stradivarius (2012), płyta monograficzna z utworami M. Castelnuovo – TedescoThe Divan of Moses Ibn- Ezra na sopran i gitarę z udziałem gitarzysty Giulio TampaliniBrilliant Classics (2017), Music for cello. Two songs z Andrea Noferinim i Roberto Plano – utwory Alfredo Piattiego – Brilliant Classics (2018) .Obecnie Artystka przygotowuje się do nagrań Ariette da camera Cesare Dominicetiego dla Tactus (Włochy) z udziałem pianisty Corrado Ruzza, do płyty zawierającej repertuar monograficzny Fernando Sora na sopran i gitarę z udziałem gitarzysty Giuseppe Chiaramonte dla Da Vinci Edition (Japonia), oraz do nagrań dla Brilliant Classics monograficznego krążka z muzyka J. I. Paderewskiego.